[KSPS] ◦공간 중시의 역사학 복원을 위하여-고동환

 

공간 중시의 역사학 복원을 위하여

고동환(KAIST 인문사회과학부)

 

전통사회의 역사학은 시간, 공간, 인간을 아우르는 역사지리학의 영역을 포괄한다. 그러나 근대역사학에서 공간에 대한 탐구는 매우 소홀하게 취급되고 있다. 필자는 이러한 근대역사학의 연구경향을 반성하는 의미에서 공간을 중시하는 도시사 연구를 진행하여 『조선시대 서울도시사』(2007, 태학사)를 펴낸 바가 있다. 최근 전북대학교 한국과학문명학연구소 주관 하에 한국의 과학과 문명 총서 제3권으로 펴낸 『한국 전근대 교통사』(2015, 들녘)도 이러한 문제의식의 연장선 속에서 이루어진 것이다.

공간은 물리적 거리만으로 의미를 가지는 것이 아니다. 공간과 공간을 연결하는데 소요되는 시간이 규명되었을 때, 공간은 정확한 의미를 지니게 된다. 도시사가 특정 공간에서 전개된 인간의 역사를 다룬 것이라면, 교통사는 공간과 공간을 연결하는 방법과 수단의 시대적 변천을 탐구함으로써 특정 시대의 인간을 규정하는 물질문화의 일단을 해명하는 것이다. 필자는 교통사를 비롯하여 의식주 등 물질문화에 대한 탐구가 과거의 역사상을 풍부하게 할 뿐만 아니라 역사에 대한 정확한 이해를 지향하는데 매우 중요한 요소라는 믿음을 가지고 있다. 필자는 이 책에서 한국의 전근대 교통체제가 한반도의 자연조건과 중앙집권적 권력체계라는 정치사회적 조건이 상호작용하면서 형성된 것으로 이해하였다.  이 책에서는 이러한 두 가지 조건이 각 지역 간의 연결과 통합 그리고 분리 문제가 교통망을 통해 어떻게 구조화되고 있는가를 밝혀내고자 하였다. 산지가 많고, 삼면이 바다이며 내륙 깊숙한 곳까지 강이 흐르는 자연조건하에서 육운・수운・해운의 수준은 철도 도입 이전의 한반도 문명 수준을 드러내는 중요한 요소이다. 그리고 육로와 해로를 통한 중국과의 교류, 해로를 통한 일본과의 교류는 한반도의 문명 기반을 보여준다. 이처럼 한반도 내륙 깊숙한 곳까지 물길로 연결될 수 있었고, 삼면이 바다로 둘렀기 때문에 전근대 한반도의 교통은 수운이 중심이 될 수밖에 없었다. 해상 교통망과 달리 육상교통망은 고려시대 이래 개경과 한양을 중심으로 한 X자형(字型)의 역로망(驛路網)이 중심 도로망으로 기능하였다. 한양이나 개성을 중심으로 남북 간 도로망은 비교적 잘 발달된 반면, 동서 간 도로축은 발달되지 않았던 것이다. 그러므로 영남과 호남 간의 연결 도로망, 함경도와 평안도 간의 연결 도로망은 매우 취약했다. 이와 같이 수도를 핵으로 한 육상 도로망은 중앙집권 체제를 유지하는 데 매우 유리했지만, 지방과 지방을 연계하는 기능은 매우 취약한 것이었다.

조선시대에는 한양 중심의 도로망이 집중적으로 정비, 개설되는 것과 아울러 그동안 길이 험해 상인들과 여행객들이 제대로 오갈 수 없었던 산악 지방의 험산준령을 넘는 고갯길도 여러 개 개척되었다. 뿐만 아니라 한양과 원산을 잇는 도로망도 19세기에는 철령로(鐵嶺路), 삼방간로(三防間路), 설운령로(雪雲嶺路) 등 3개로 늘어났다. 철령로는 조선초기부터 국방상의 필요에 의해 관진(關鎭)을 두어 관리하던 역로(驛路)였지만, 삼방간로와 설운령로는 모두 상인들이 상품유통의 효율성을 위해 개척한 첩로(捷路)였다. 이처럼 첩로의 개척으로 한양과 전국이 빠르게 연결되고 있었지만, 도로의 관리는 제대로 이루어지지 않았다. 그러므로 한말시기에 한국을 방문한 외국인들은 대부분 원시적 상태의 도로망과 교통수단이 한국의 발전에 있어 커다란 장애라고 지적하고 있다.

필자는 한말의 외국인처럼 전근대 한반도의 교통을 낙후된 것으로만 보는 관점에 동의하지 않는다. 교통망과 교통수단은 그 사회의 자연조건에 적응하면서 진화하는 것이기 때문이다. 전근대 교통사는 발전과 정체의 일원적 패러다임으로 이해되기보다는 생태적인 관점에서 이해될 필요가 있는 것이다. 예컨대 평저선(平底船) 구조의 전통 한선(韓船), 지게와 길마, 발구 등은 한국의 전통 기술이 한반도의 자연조건에 부단히 적응해나가면서 확립한 교통수단으로서 한국 문명의 특성을 보여주는 중요한 상징이었다.

평저선 구조는 한선의 단점이자 곧 장점이었다. 우선 이물이 뾰족하지 않기 때문에 파도를 헤쳐 나가는 능력은 부족했다. 물의 저항이 커서 배의 속도도 첨저선에 비해 훨씬 떨어졌다. 이러한 단점에도 불구하고 평저선은 바닥이 평평하기에 갑작스레 썰물이 되어도 배가 좌초되어 전복될 위험이 없었고, 좌우 선회 능력이 뛰어났다. 전통 한선은 조수 간만의 차가 심하고 섬과 암초가 많은 한국의 해양조건에 적합하게 진화해왔기 때문에, 고려시대 이래 한국을 대표하는 선박으로 사용될 수 있었던 것이다. 또한 산지가 많았기 때문에 평탄한 도로가 적었고, 조금만 가면 개울이나 하천을 건너야 했다. 특히 교량의 부족은 수레 운송의 효율성을 떨어트리는 중요한 요인이었다. 수레 운송의 효율성이 떨어졌기 때문에, 한반도에서는 화물을 운송하기 위한 수단으로 사람, 말, 소의 등을 주로 이용했다. 이러한 조건에 적응하는 과정에서 길마나 발구, 지게가 개발될 수 있었다. 지게는 단거리의 운송 수단으로 사용되었지만, 짐을 멀리 운송하는 데는 말, 소, 당나귀 등의 가축을 이용했다. 한국의 조랑말은 몸집이 작지만 지구력이 강해 형편없는 먹이를 먹고서도 80kg의 짐을 싣고 하루에 50km를 운송할 수 있었다.

『한국 전근대 교통사』는 삼국시대부터 철도가 도입되기 이전까지의 교통사를 기왕의 관련 분야 연구들을 종합하여 통사적으로 서술한 책이다. 이 책에서는 육상 도로망, 대양 항로와 연안 항로와 항해술, 한강, 금강, 영산강, 낙동강의 하운(河運), 수레와 선박 등 교통수단, 교량과 도로, 역참과 조창과 같은 교통시설 등의 시대적 변화를 개설적으로 서술하였다. 전근대 시기의 교통사를 구성하는 모든 요소를 포함하여 서술했기 때문에 여전히 보완할 부분이 적지 않을 것이다. 다만, 이 책이 한국 전근대 교통사에 대한 최초의 통사라는 점에서, 앞으로의 한국 교통사 연구에 조그마한 디딤돌이 되었으면 한다.

For restoration of history focused on space

 

Ko, Donghwan(School of Humanities & Social Sciences, KAIST)

 

The historical studies of traditional society includes historical geography covering time, space and humans, but less emphasis is placed on the search for space in modern historical studies. Reflecting on such a tendency in modern historical studies, I have conducted research on urban history with a focus on space and written『Urban History of Seoul in the Joseon Dynasty』(2007, Taehaksa).『History of Transportation in Pre-modern Korea』(2015, Deulnyek), the third volume of Science and Civilization in Korea Series that was promoted for publication by the Korean Research Institute of Science, Technology and Civilization of Chonbuk National University, seeks to explore this issue further.

 

The significance of space is not confined only to physical distance. Space has its exact meaning when the time for linking one space to another is identified. Urban history is about the human history of a specific space while the history of transportation is about interpreting an aspect of material culture that shapes people of a certain time, by exploring periodical changes in the ways and means of connecting one space to another. I believe that the exploration of material culture including food, clothing, and shelter and the history of transportation not only deepens our knowledge of history in the past, but also plays a key role in providing a better understanding history.

 

In this book, I contend that the transportation system of pre-modern Korea was formed through an interaction between the natural conditions of the Korean Peninsula and political and social conditions of centralized power. Based on these conditions, this book aims to learn about issues associated with how the connection, integration, and separation of different regions was structured through traffic networks.

 

Under the natural conditions prevailing on the Korean Peninsula, which is a mountainous territory that is surrounded by the ocean on three sides with a lot of inland-flowing rivers, the land, water and sea transportation are important factors that reveal the level of Korean civilization before the construction of railroads.

 

Exchanges with China by land and sea routes and Japan by sea routes reveal the basis of Korea’s civilization. Areas in Korea, even deep inland regions, were linked by waterways and surrounded by the ocean on three sides and, as a result, water transportation became an important part of Korea’s traffic system.

 

Unlike the sea traffic network, the x-shape postal network with Hanyang or Gaeseong as central regions had served as a main land traffic network since the Goryeo Dynasty. The traffic network between the North and South was relatively highly developed, but the traffic network between the East and West was not. So the network of roads that linked the Yeongnam and Honam regions and Hamgyeong-do and Pyeongan-do was very poor. The land traffic network that was formed mainly in the capital was advantageous for maintaining the centralized system, but it poorly connected local regions.

 

In the Joseon Dynasty, the roads were built and repaired with a focus on Hanyang. Many uphill paths to high and steep peaks of rugged mountains in mountainous regions were also established, where the roads were so bumpy that many merchants and travelers couldn’t pass through. Furthermore, in the 19th century, the number of roads connecting Hanyang and Wonsan was increased to 3: Cheolryeong Road, Sambanggan Road and Seolunryeong Road. Cheolryeong Road had served as a postal station which was controlled by border guards for national defense since the early period of the Joseon Dynasty, while Sambanggan Road and Seolunryeong Road were shortcuts established by merchants to more efficiently distribute goods. Hanyang was rapidly connected to local areas around the country with the establishment of such shortcuts, but the roads were not managed properly. For that reason, most foreigners who visited Korea in the late Joseon Dynasty pointed out that the primitive network of roads and means of transportation was a major obstacle to Korea’s development.

 

I don’t agree with this viewpoint that transportation in pre-modern Korea was completely backward. It’s because networks of roads and transportation evolve over time, adjusting to the natural conditions of the society. The history of transportation of pre-modern Korea needs to be understood from an ecological viewpoint, not within a paradigm of development and stagnation. For example, Korean traditional ships with a flat bottom, A-frame carriers, packsaddles and sleighs were the means of transportation established by Korea’s traditional technologies which continually adjusted to the natural conditions of the Korean Peninsula, and these were important symbols of the characteristics of Korean civilization.

 

The flat bottom epitomized the strengths and also the weaknesses of Korean traditional ships. First, it couldn’t cut through the waves as the head of the ship was not pointed. Because of its greater resistance to water, the speed of the ship was much lower than a peaked bottom ship. Despite these weaknesses, the flat bottom boat was not vulnerable to capsizing when the tide was rapidly ebbing because of the flat bottom and the ship circled well towards the left and right. The flat bottom type ship, the traditional type ship of Korea, evolved to match the ocean conditions of Korea where the difference between the ebb and flow of the tide is severe and there are many rocks and islands. Because of these characteristics, it had been used as a representative ship since the Goryeo Dynasty. Many regions in Korea were mountainous and the roads were not smooth, and there were a lot of brooks and streams. Especially, the lack of bridges was a major factor that reduced the efficiency of transportation by wagon. People, horses and cattle were used to carry goods in Korea. Packsaddles, sleighs and A-frame carriers were developed in the process of adjustment to these conditions. The A-frame carrier was used for short-distance transportation, and livestock including horses, cattle and donkeys were used for long-distance transportation. As Korean donkeys were small but had high levels of endurance, they could move 50km a day carrying 80kg weights on their back after eating very basic food.

 

『History of Transportation in Pre-modern Korea』is a book that describes the history of transportation from the period of the Three Kingdoms to the time before railways were introduced and is based on the integration of researches in the relevant field. This book provides a summary description of periodic changes in the network of land roads, ocean and coastal lanes, navigation, river transportation of Han River, Geum River, Yeongsan River and Nakdong River, transportation means including wagons and ships, bridges and roads, traffic facilities such as road stations and marine transport warehouses. The description covers all of the elements of the history of transportation in pre-modern times, but it still needs to be complemented. However, as the first book on the history of transportation in pre-modern Korea that spans a variety of ages and civilizations, I hope this book becomes the basis for studying Korea’s history of transportation.

ksps 기자[j8808@aks.ac.kr]

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